Info
Location
Dalgas Have 15
ROOM DSC033
2000 Frederiksberg
Time
Start: 14/02/2019 16:00
End: 14/02/2019 18:00
IN DANISH ONLY!
Forelæsning om klimaforandringer
''Det giver håb, at de unge tænker på sagen'', Jesper Theilgaard, Politiken, 1. januar 2019.
KUN FOR STUDERENDE
GRATIS ADGANG
PROGRAM
16.00 Forelæsning ved Jesper Theilgaard
17.00 Pause
17.10 Workshops (mere information kommer senere)
18.00 Tak for i dag
___________________________________________________________________________
HVORFOR ER DET VIGTIGT?
Meteorolog Jesper Theilgaard forelæser på CBS om klimaforandringer og nødvendigheden af kollektiv organisering. Forelæsningen er baseret på Theilgaards ekspertise som meteorolog og motiveret af en bekymring over forholdet mellem de dramatiske klimaforandringer, som kloden og dens beboere står overfor, og manglen på effektive kollektive organiseringer som svar.
En særlig gruppe er de unge. Som Theilgaard udtaler i et debatindlæg i Politiken d. 16. august, efter en usædvanlig varm og tør sommer:
”De unge er netop den gruppe, som her har mest at tabe. De må se deres fremtid blive besværliggjort af det varmere klima.”
De unge er både dem, der skal tegne fremtiden med deres handlinger og den gruppe, hvis fremtid er på spil. Derfor er Theilgaard inviteret til at indbyde de studerende til at engagere sig i organiseringen af tiltag, der svarer på klimaforandringernes problem.
KLIMAFORANDRINGER
Hvordan forholder man sig til dommedagsprofetierne, alarmismen og de modsatrettede informationer og holdninger, der cirkulerer i offentligheden?
Hvad er årsagerne til klimaforandringer, hvad består forandringerne i, hvad er implikationerne?
Hvad kan man egentlig stille op?
Forelæsningen forklarer problemet og peger i retning af de handlemuligheder, der forelægger nu. Især står en ting klart: kollektive, politiske og målrettede løsninger er nødvendige. Det er ikke tilstrækkeligt at lade den personlige indsats og markedskræfterne gøre arbejdet. Der skal mere til.
HVAD KAN JEG GØRE?
Måske er en del af problemet, at de fleste af os faktisk ikke ved, hvordan vi kan handle på en effektiv måde, og derfor føler os afmægtige og forventer at nogle andre tager teten. Men hvad nu hvis det mest effektive man kan gøre ganske enkelt er at starte med at engagere sig, blive klogere, smartere og gøre hvad man kan. Hvad nu hvis bachelorprojektet skulle tage afsæt i klimaforandringer? Hvad nu hvis man som studerende så det som det mest naturlige, at fag som erhvervsøkonomi, strategi, og organisationsteori inkluderer klimabevidsthed? Hvordan kan vi her og nu tage ansvar for at bringe klima på dagsordenen i vores travle hverdag?